Acord intre orasul Iasi si Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice pentru acordarea de asistenta financiara pentru furnizarea de tramvaie second-hand pentru orasul Iasi


    Pe data de 9 iulie 2003 municipalitatea ieseana a semnat contractul de colaborare cu Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) din cadrul Guvernului Confederatiei Elvetiene. Guvernul elvetian a convenit sa acorde asistenta financiara nerambursabila in valoare de 1.780.000 de franci elvetieni pentru donarea a 13 tramvaie care au circulat in Berna (9 garnituri vagon motor+remorca si 4 vagoane dublu articulate), pentru furnizarea de piese de schimb si utilaje pentru operarea, intretinerea si reparatiile capitale ale tramvaielor si pentru acordarea de consultanta tehnica pentru exploatarea si intretinerea tramvaielor. Contractul initial prevedea ca data de incheiere a proiectului 30 septembrie 2005, insa durata colaborarii a fost prelungita in anii urmatori. Au fost semnate trei amendamente, iar finalizarea proiectului a fost stabilita pentru data de 31 decembrie 2010.
    Primele 9 tramvaie (vagoane Be 4/4 cu remorca) au fost livrate pana la sfarsitul lunii iunie 2004. Vagoanele s-au comportat bine in conditiile de exploatare existente in municipiul Iasi (declivitati mari, trafic intens, intersectii aglomerate).

    Prin programul de asistenta financiara au fost achizitionate truse cu scule pentru electricieni si mecanici, echipamente de lucru si protectie, un laborator pentru defectoscopie cabluri, un strung carusel, o masina de degresat piese, un polizor dublu cu element de ventilare, un aparat de sudura electric, o freza verticala si multe altele. Specialistii elvetieni, impreuna cu cei de la RATP, au amenajat trei ateliere de lucru: un atelier pentru reparatii compresoare, un atelier pentru aparataj electric si un atelier pentru reparatii motoare de tractiune. Pentru intretinerea liniei de tramvai s-au achizitionat o serie de utilaje: un vibrocompactor, o masina de taiat asfalt, un pickamer pneumatic si un compresor mobil. De la Bernmobil, societatea de transport public din Berna, s-au mai primit un vehicul pentru intretinerea retelei de contact si un altul pentru curatat linia de tramvai.
    In anul 2006 au demarat lucrarile de montare a cabinei de vopsit tramvaie achizitionata din Nürnberg prin intermediul programului de asistenta financiara derulat cu SECO. In luna mai 2008, cu prilejul aniversarii a 110 ani de transport electric in Iasi, cabina de vopsire a fost inaugurata in prezenta reprezentatilor SECO, iar in a doua jumatate a lunii octombrie 2008 aceasta a devenit complet functionala.

    In anul 2008 au sosit la Iasi, de la Bernmobil, 4 tramvaie dublu articulate Be 8/8. Tramvaiele Be 8/8 si-au dovedit fiabilitatea, in exploatarea si intretinerea lor nefiind intampinate probleme majore. Au fost achizitionate si opt cricuri electromecanice, in special pentru ridicarea tramvaielor de tip Be 8/8. Prin semnarea ultimului amendament la Acordul de Asistenta Financiara a fost suplimentat numarul de tramvaie donate cu inca 10 vagoane dublu articulate Be 8/8, care au ajuns la Iasi in vara anului 2010.

    In anul 2009 au inceput lucrarile pentru instalarea si punerea in functiune a unei masini de rectificat bandaje, echipament destinat nu doar tramvaielor elvetiene, ci intregului parc de tramvaie al RATP. Instalatia a fost montata in interiorul unei hale nou construite, de asemenea prin intermediul programului derulat cu Guvernul Elvetiei. Inaugurarea obiectivului a avut loc la sfarsitul anului 2010 in prezenta reprezentantilor SECO. Acest moment a marcat si finalizarea intregului proiect.








ARCHIMEDES
transport public curat si eficient energetic


    CIVITAS - un transport urban mai bun si mai curat - initialele vin de la CIty - VITAlity - Sustainability (Oras - Vitalitate - Durabilitate). Prin initiativa CIVITAS, Uniunea Europeana tinde la o schimbare prin sustinerea si evaluarea introducerii unor strategii pentru un transport urban integrat, modern si durabil care ar trebui sa aduca o schimbare in bine pentru cetatenii Europei.
    CIVITAS I a fost initiat la inceputul anului 2002 (in cadrul celui de-al 5-lea Program de Cercetare lansat de Comisia Europena); CIVITAS II a fost initiat la inceputul anului 2005 (in cadrul celui de-al 6-lea Program de Cercetare lansat de Comisia Europena).
    In cadrul CIVITAS I (2002-2006) exista 19 orase implicate in 4 proiecte demonstrative, in timp ce in CIVITAS II (2005-2009 – in cadrul celui de-al 6-lea Program de Cercetare) 17 orase sunt implicate in 4 proiecte demonstrative. Aceste 36 de orase din toata Europa sunt finantate de Uniunea Europeana cu 100 milioane euro, iar bugetul total al acestei initiative va fi mai mare de 300 de milioane euro.
    CIVITAS PLUS a fost intiat in decembrie 2006 (in cadrul celui de-al 7-lea Program de Cercetare), data limita de depunere a aplicatiilor a fost 28 iunie 2007 si are un buget total de 128 milioane de euro. Evaluarea proiectelor se va finaliza in octombrie 2007. Initiativa CIVITAS a identificat opt categorii de masuri ca fiind blocurile de baza in construirea unei strategii integrate. Fiecare oras CIVITAS alege un set adecvat de masuri din blocurile de baza si le combina pentru a forma solutii integrate pentru un transport urban curat in orase. Mai mult, aranjeaza cadrul adecvat de planificare, asigura implicarea politica si sustinerea, stabileste parteneriatele necesare pentru a se asigura de finalizarea planurilor.
    Obiectivele acestei initiative sunt promovarea si introducerea unor masuri pentru un transport urban durabil, curat si economic, cat si introducerea unor pachete complete de masuri tehnologice si metodice in domeniul energiei si transportului in cadrul celor 8 categorii de masuri.
    Municipiul Iasi, ca leading city, face parte dintr-un consortiu alaturi de Aalborg (Danemarca), Brighton (Marea Britanie), San Sebastian (Spania) – leading cities, Monza (Italia), Usti nad Labem (Cehia) - learning cities si a elaborat impreuna cu acestia un proiect integrat ce a fost trimis spre aprobare Comisiei Europene, Directoratul Transport si Energie.
    Bugetul total al proiectului pentru site IASI (site IASI reprezinta parteneriat intre Primaria Iasi, Regia Autonoma de Transport Public, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi”) este de aproximativ 4.700.000 milioane de euro, din care aproximativ 55% reprezinta finantarea nerambursabila acordata de Comisia Europeana.
    In perioada 19 -20 iunie reprezentantii orasului Aalborg, coordonatorii acestui proiect, au facut o vizita la Iasi. In cadrul sedintelor de lucru ce au avut loc in aceasta perioada s-a stabilit ca va avea loc in periada 5-7 mai 2009 o conferinta pe teme de transport public la care vor participa partenerii Municipiului Iasi din cadrul intitiativei Civitas (cele 50 de orase membre ale acestei initiative), cat si numerosi membri ai Uniunii Internationale a Transportatorilor Publici.
    Proiectul a demarat pe 15 septembrie 2008, in perioada 20-23 octombrie 2008 avand loc la Aalborg intalnirea de start (Kick-off meeting) a proiectului. In cursul lunii noiembrie vor fi demarate primele licitatii in vederea achizitiei echipamentelor, echipamente ce vor fi instalate in prima jumatate a anului 2009.
    Echiparea a 30 de autobuze cu instalatii GPL, sistemul de ticketing automat, sistemele GPS de control al traficului, cat si panourile de afisaj in timp real, benzile speciale pentru transportul public sunt masuri ce vor aduce aceasta zona la nivelul tarilor al caror transport public este la cel mai inalt nivel.
    Pistele pentru biciclisti, sistemul de ticketing special pentru elevi si studenti, campanile de promovare a transportului public si al unui altfel de comportament, care nu este dependent de masina au ca scop o schimbare fundamentala a atitudinii celor tineri fata de modul de a se deplasa si de a economisi energie si timp.
    Echiparea a 10 microbuze cu sisteme speciale pentru persoanele cu dizabilitati, construirea a 40 de statii pentru acestea, cat si echiparea intersectiilor semaforizate cu sisteme speciale de avertizare pentru persoanele cu dizabilitati vizuale vor sa dea un acces neingradit tuturor iesenilor la transportul public.
    In perioada 5-6 mai 2009 a avut loc la Iasi intalnirea de consortiu, la care au participat domnul Vincent Leiner, ofiter al Comisiei Europene, cat si reprezentanti ai celor cinci parteneri ai Iasului.
    Cu acesasta ocazie a fost lansat primul autobuz echipat cu GPL. In urmatoarea perioada vor fi echipate celelalte 29 de autobuze, echipare cofinantata de Comisia Europeana.

DE CE COMBUSTIBILI ALTERNATIVI?


    Initiativa CIVITAS ajuta orasele sa implementeze un sistem de transport urban mai eficient din punct de vedere energetic, mai curat si mai durabil prin utilizarea si evaluarea unor masuri bazate pe tehnologii si politici integrate.
    In Iasi, in cadrul proiectului CIVITAS ARCHIMEDES, scopul masurilor este de a imbunatati serviciile de transport public pe coridorul Agronomie – Tudor Vladimirescu. Una din aceste masuri consta in utilizarea combustibililor alternativi. Astfel, 30 autobuze diesel vor fi transformate pentru a folosi combustibil GPL.
    Cateva din principalele avantaje ale utilizarii GPL ca si combustibil alternativ pentru autobuze sunt:
      - reducerea urmatoarelor emisii poluante: HC – 80%, CO – 90%, NOx – 55%, CO2 – 4%;
      - un nivel mult mai scazut al zgomotului pentru motorul GPL in comparatie cu motorul diesel;
      - prin accelerarea motorului nu se mai produce fum sau miros neplacut;
      - o combustie mai eficienta datorita amestecului aer/combustibil mai omogen;
      - durata de viata a motorului creste deoarece scade uzura datorata depunerilor si gudroanelor;
      - reducerea costurilor de exploatare prin instalarea kitului GPL fata de costul exploatarii in varianta diesel.




Doriti sa vizitati Iasul?
R.A.T.P. iti arata Iasul.
Pentru turisti si nu numai R.A.T.P. va invita sa vizitati Iasul cu ajutorul mijloacelor de transport in comun.

Evenimente si comunicate



S-a lansat site-ul Transport in Iasi unde gasiti informatii utile referitoare la mijloacele de transport din Iasi.